III Liceum Ogólnokształcące w Ostrowie Wielkopolskim
Nauczycielka prowadząca
Pani Katarzyna Kamzol
Drużyna uczniów:
Filip Grzelak
Filip Szczepaniak
Wiktoria Marczewska
Antonina Strzelec
Gra „Od złomu do atomu” została zaprojektowana jako edukacyjno-rozrywkowa gra planszowa promująca wiedzę o odnawialnych źródłach energii, ekonomii oraz ekologii.
Gra „Od złomu do atomu” została zaprojektowana jako edukacyjno-rozrywkowa gra planszowa promująca wiedzę o odnawialnych źródłach energii, ekonomii oraz ekologii.
Jej celem jest nie tylko zapewnienie graczom wspaniałej zabawy, ale również wzbudzenie zainteresowania tematem ochrony środowiska, a także zrozumienie wyzwań i korzyści związanych z inwestowaniem w zrównoważone technologie energetyczne.
1. Koncepcja i założenia gry
1. Edukacja przez zabawę: Gra kładzie duży nacisk na przyswajanie wiedzy poprzez angażujące mechaniki:
Karty pytań testują wiedzę graczy na temat energii odnawialnej i ekologii, nagradzając poprawne odpowiedzi. Mechanika dezaktywacji elektrowni (np. „noc” dla paneli słonecznych) ilustruje rzeczywiste ograniczenia i warunki działania odnawialnych źródeł energii.
2. Promowanie współpracy i zdrowej rywalizacji:
Gracze mogą współpracować, np. poprzez negocjacje dotyczące budowy elektrowni jądrowej i handlowanie podpisami. Rywalizacja o zasoby, takie jak greencoiny czy pola elektrowni, wymaga strategicznego myślenia i planowania.
3. Symulacja ekonomii ekologicznej:
Gra wprowadza mechanizmy finansowe (waluta GC), które uczą graczy zarządzania zasobami, inwestowania w długoterminowe przedsięwzięcia oraz kalkulacji zysków i strat.
4. Popularyzacja zrównoważonego rozwoju:
Przez budowę farm wiatrowych, słonecznych i wodnych gracze uczą się, że różnorodność źródeł energii jest kluczem do zrównoważonego zarządzania zasobami. Elektrownia jądrowa, jako opcja specjalna, symbolizuje dylematy związane z zaawansowanymi technologiami energetycznymi.
3. Wartości edukacyjne
Rozwój wiedzy
: Uczestnicy uczą się o charakterystyce i działaniu różnych typów elektrowni, ich kosztach oraz wpływie na środowisko.
Świadomość ekologiczna
: Gra wskazuje na znaczenie odnawialnych źródeł energii w redukcji emisji CO₂ i ochronie zasobów naturalnych.
Budowanie postaw
: Poprzez mechanikę kart szans, gracze mogą doświadczać konsekwencji swoich decyzji w zakresie ekologii (np. awarie, zmiany pogodowe), co wyrabia w nich odpowiedzialność za środowisko.
4. Rozrywka i integracja
Gra łączy elementy strategii, wiedzy i losowości, zapewniając dynamiczną rozgrywkę. Wspólna zabawa wspiera integrację uczestników, rozwijając przy tym umiejętności negocjacyjne, strategiczne myślenie oraz zdolność rozwiązywania problemów.
„Od złomu do atomu” to idealne połączenie nauki, zabawy i wspólnego czasu, które inspiruje do refleksji nad przyszłością energetyki i środowiska.